Kirjoituskurssi:
helppoja luovan kirjoittamisen harjoituksia
Ajasta kelloon 10 minuuttia. Ota yksi harjoitus ja kirjoita!
15 harjoituksen jälkeen on toinen sarja harjoituksia,
joita voit hyödyntää elämäkertaa kirjoittaessasi. Lopussa on
harjoitusten sarja, jonka avulla voit treenata myös editointia.
Harjoituksia on lisätty 3.11.2024.
Lue myös blogipostaukseni:
Kirjoitusharjoitus 1
Kuvaa kahden ihmisen välinen riita ilman, että kerrot suoraan,
mistä he riitelevät. Miten kirjoitus välittää sen,
että henkilöt ovat vihaisia?
Kirjoitusharjoitus 2
Kuvaa isovanhempaasi. Jos haluat harjoitella dialogin kirjoittamista, kirjoita kuvitteellinen dialogi isovanhempasi ja hänen vanhempasi kanssa. Miten voit tuoda historian, ikäeron ja sukulaissuhteen esille ilman, että kirjoitat sen suoraan?
Kirjoitusharjoitus 3
Kuvaa aamuasi tai iltaasi. Valitse joku mielentila, oletko iloinen, vihainen vai väsynyt. Kirjoita käyttäen verbejä, älä kuvaile asioita. Kirjoita niin, että tunnetilasi tulee esille ilman, että sanot olevasi iloinen, vihainen tai väsynyt.
Kirjoitusharjoitus 4
Valitse joku väri. Kun olet ulkona kävelyllä, joko luonnossa tai kauppakeskuksessa, kiinnitä huomiota kaikkeen, missä on tätä väriä. Ota muistikirjasi tai läppäri esiin ja kirjoita varttitunti siitä, mitä olet huomioinut.
Kirjoitusharjoitus 5
Tämän harjoituksen avulla pääset kirjoittamaan tunteista ilman, että kerrot niistä sanoilla. Valitse paikka, mistä pidät. Kirjoita paikasta niin, että lukija ymmärtää, miten paljon rakastat paikkaa ilman, että kirjoitat suoraan, että pidät paikasta. Ihana harjoitus, nauti!
Kirjoitusharjoitus 6
Aloita sanalla muistan ja kirjoita sen jälkeen paljon pieniä muistoja. Jos et keksi enempää kirjoittamista yhdestä muistosta, aloita taas sanasta muistan. (Natalie Goldberg: Luihin ja ytimiin, s. 37.)
Kirjoitusharjoitus 7
Kerro ikkunastasi siivilöityvästä valosta. Syvenny ja kirjoita. Tämä harjoitus on Natalie Goldbergin kirjasta Luihin ja ytimiin (s. 37). Harjoitusta voi laajentaa: kirjoita, mitä näet ikkunasta. Kirjoita valon ja maiseman avulla päähenkilösi sielusta, olotilasta, mielialasta. Valosta kirjoittamalla saat metaforan sille, miltä henkilöstä tuntuu.
Kirjoitusharjoitus 8
Tätä harjoitusta kutsun miksi ja vielä kerran miksi -harjoitukseksi. Kirjoita yksi kysymys, jonka kysyt hahmoltasi. Mieti, mitä hän vastaisi. Kysy sitten miksi? Ja hän vastaa. Kysy taas miksi. Kysy niin monta miksi-kysymystä kuin vaan jaksat. Näin pääset syvälle hahmosi sisimpään. Kirjoita tarina auki aloittaen viimeisestä vastauksesta.
Kirjoitusharjoitus 9
Valitse kirjahyllystäsi umpimähkään kirja ja avaa se jostain kohtaa. Valitse ensimmäinen kokonainen lause sivun yläosasta sen mukaan mikä kuukausi on. Tammikuussa sivun ensimmäinen ja joulukuussa 12. Kirjoita virke ylös, aseta hälytys soimaan viiden minuun päähän ja kirjoita! Tämän harjoituksen olen tehnyt (hieman muokattuna) Helsingin aikuisopiston luovan kirjoittamisen kurssilla.
Kirjoitusharjoitus 10
Tätä harjoitusta kutsun nimellä "silmät aivoja päin". Sulje silmäsi ja kuvittele, että istut tuolilla tarinasi tapahtumapaikalla. Henkilöhahmosi eivät sinua näe. Sulje silmäsi vielä tiukemmin ja käännä ne suljettuna niin taakse kuin pystyt (ilman että tuntuu pahalta). Istut tuolilla ja havainnoit tapahtumapaikkaa mielessäsi. Mitä näet? Miltä tuntuu? Miltä tuoksuu? Vai haiseeko? Mitä ihmiset tekevät? Mitä he sanovat? Jos pystyt kirjoittamaan silmät kiinni, tee niin.
Kirjoitusharjoitus 11
Kirjoita kenkiesi tai hanskojesi tarina. Missä olet kävellyt kengillä, mitä olet pitänyt käsissäsi käsineet kädessä? Millaisia eri tilanteet ovat olleet?
Kirjoitusharjoitus 12
Mieti kuulemiasi uskomuksia, kuten jalkojenkolotus tarkoittaa sadetta. Kirjaa niitä ylös ja valitse yksi, josta kirjoitat tarinan. Voit laittaa kaksi ihmistä kiistelemään uskomuksesta. Kirjoita niin että et heti paljasta mistä on kyse, vaan jätä uskomus viimeiseksi virkkeeksi.
Kirjoitusharjoitus 13
Muistele jotain henkilöä, johon olet törmännyt elämäsi aikana ja josta et ole jostain syystä pitänyt. Kuvittele tuo ihminen lapseksi tai vanhukseksi ja kirjoita siitä, missä hän on nyt. Miten hänen eri luonteenpiirteet tulevat esille eri ikäisenä?
Kirjoitusharjoitus 14
Kirjoita jostain nolosta tilanteesta mutta niin, että tarinan henkilö on ylpeä käytöksestään eikä huomaa tehneensä mitään noloa. Miten hän käyttäytyy, mitä hän sanoo?
Kirjoitusharjoitus 15
Valitse netistä kaksi kuvaa. Ne voivat olla vaikka somesta tai uutiskuva. Kirjoita tarina, jossa aloitat tarinan toisesta kuvasta. Mitä sitten tapahtuu, miten tarina etenee niin että se päättyy toiseen kuvaan?
Miten kirjoittaa elämäkerta?
Kirjoitatko elämästäsi? Tai haluaisitko kirjoittaa? Kiinnostaako elämäkerta ja sen kirjoittaminen? Nämä harjoitukset ovat Natalie Goldberg: Hyvä kaukainen ystävä - Kuinka kirjoittaa elämäntarina. Harjoituksia on 20. Ajasta kelloon 10 minuuttia ja muista nämä kaksi sääntöä: 1) Anna itsellesi vapaus kirjoittaa täyttä roskaa ja 2) uskalla kohdata hermostuttavat ja pelottavat asiat. Harjoituksia voi kirjoittaa myös oman tarinan hahmon näkökulmasta ja siten hyödyntää harjoituksia fiktiivisen tekstin kirjoittamisessa.
Elämäkerta - kirjoitusharjoituksia
1. Kirjoita muisto äidistäsi, isoäidistäsi tai tädistäsi. Tarkenna, kerro yksityiskohtia. Aloita sanoilla muistan.
2. Kirjoita muistosta, joka liittyy sateeseen. Mitä silloin tapahtui?
3. Kirjoita muistamistasi tuoksuista, missä tilanteessa ja miltä tuoksui esimerkiksi pekoni, nurmi, savu, havunneulaset, meri, purukumi, uusi kirja, hammastahna, oksennus, nurmikon lannoite jne.
4. Kirjoita kymmenen minuuttia aiheesta ”en muista”, "en näe" tai "en ajattele".
5. Listaa asioita, joista sinun ei pitäisi kirjoittaa. Kirjoita sitten järjestelmällisesti kymmenen minuuttia kustakin.
6. Nimeä kolme tilannetta, jolloin selvästi tiesit haluavasi kirjoittaa elämäntarinasi. Kirjoita kymmenen minuuttia jokaisesta tilanteesta.
7. Kirjoita kahvin juomisesta. Missä ja milloin joit sen? Kerro kahvin tuoksusta ja puoliksi juoduista kupeista.
8. Kirjoita kymmenen minuuttia siitä hetkestä, kun tiskasit astioita.
9. Missä on kotisi? Kirjoita kymmenen minuuttia siitä.
10. Muistele jotain kertaa, kun olet nukkunut ulkona.
11. Kirjoita jonkin suhteen loppumisesta.
12. Mitä sinulle ei tapahtunut kuudennella luokalla?
13. Mitä vahvoja ja levottomia vastakkaisuuksia on sisälläsi?
14. Kirjoita ajasta, jolloin tunsit kutinaa. Se voi olla fyysistä tai vertauskuvallista kutinaa.
15. Kerro hetkestä, jolloin jokin asia valkeni sinulle, oivalluksesta, eri maailmoiden yhdistymisestä. Tai ehkä näitkin salaman välähtävän, missä olit silloin?
16. Kerro polkupyörään liittyvä muisto. Kuvaile renkaat ja pyörien pinnat, kapea satula.
17. Kerro miettimättä ja ensimmäiseksi mieleesi tulevaan aiheeseen luottaen, mikä oli elämäsi onnellisin aika.
18. Mistä tiesit, että jokin oli lopussa?
19. Mikä on ollut painavin taakkasi?
20. Mitä sellaista tiesit, mitä et halunnut tietää?
21. Kirjoita kaikista ensitapaamisista, joita sinulla on ollut - rakastajan, talonmiehen, opettajan, ystävän, lakimiehen, kauppiaan.
22. Mitä asioita ei koskaan pitäisi sanoa, ja juuri nyt aiot sanoa ne?
23. Mistä olet pitänyt kiinni liian kauan?
24. Mitkä kaksi paikkaa ovat sinulle tärkeitä? Paikka voi olla konkreettinen paikka tai sisäinen paikka, kirjoita niiden välisestä suhteesta.
25. Kirjoita siitä, kun tunsit olevasi onnekas.
Kuvauksesta editointiin
Marja-Riitta Vainikkalan kirjassa Kirjoittajakurssikirja (2021, 20) on hyvä harjoitusten kokonaisuus, missä orientoivasta harjoituksesta päästään muokkaavaan harjoitukseen.
26. ”Orientoiva harjoitus: kuvaus
Tarkastele huoneen ikkunaa läheltä ja listaa sen ominaisuuksia esineenä: millainen rakenne, mitä materiaaleja, muotoja, värejä ja yksittäisiä osia siinä on.
27. Materiaaliharjoitus: kuvaus ja kohtaus
Sijoita ikkunan ääreen henkilö, joka katselee ulos. Kirjoita henkilön näkökulma: mitä hän näkee ikkunasta – keitä ulkona liikkuu, millainen näkymä? Pysähtyykö hänen katseensa edellä kirjattuihin ikkunan yksityiskohtiin, mitkä asiat ikkunassa tai näkymässä kertovat paikasta, vuodenajasta, säästä, vuorokaudenajasta?
28. Teoriaharjoitus 1: kohtaus ja dialogi
Ikkunan luo tulee toinenkin henkilö, joka aloittaa keskustelun. Kirjoita muutaman repliikin kohtaus, jossa henkilöt kommentoivat tilannetta ja ikkunanäkymää. Jos saat keskusteluun jonkin ristiriidan, se ei jää pelkäksi kysymys-vastaus-kysymys -peliksi.
29. Teoriaharjoitus 2: näkökulman vaihdos
Näkökulma siirtyy ulkona olevalle ohikulkijalle. Kirjoita, mitä hän ajattelee nähdessään kaksi ikkunan ääressä olevaa ihmistä. Mitä hän päättelee sisällä olijoista? Onko hän tuttu, tunkeilija vai satunnainen lenkkeilijä, ja vaikuttaako hänen asemansa päätelmin? Onko tilanne ohikulkijan kannalta miellyttävä vai epämiellyttävä?
30. Muokkausharjoitus: sadan sanan tarina
Alleviivaa edellisistä harjoituksista kiinnostavimmat kohdat ja kirjoita niiden perusteella sadan sanan tarina. Voit muuttaa ja tulkita edellisten harjoitusten materiaalia vapaasti. Syntyykö tekstistä jommankumman ikkunassa katselevan vai ulkona tarkkailevan henkilöhahmon tarina? ”
Marja-Riitta Vainikkala: Kirjoittajakurssikirja (2021, 20.)
Kirjailijoiden inspiroivia harjoituksia
Nämä harjoitukset ovat John Gillardin kirjasta Luovan kirjoittajan työkirja (Art House 2017).
31. Sisäinen monologi: sinä itse
Kirjoita sisäinen monologi käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa: kirjoita ylös omat tietoiset ajatuksesi. Voit kirjoittaa ilman välimerkkejä ja liittää jokainen ajatus edelliseen.
32. Perheenjäsenet
Valitse muutama perheenjäsenesi ja kirjoita heistä kuvaus niin, että kirjoitat kustakin yhtä monta sanaa kuin heidän ikänsä on. Jäsentele kuvaukset niin, että virkkeiden pituus vaihtelee.
33. Näkökulma
Mies istuu yksin pöydässä täpötäydessä italialaisessa ravintolassa. Toisesta pöydästä nousee ylös nainen, joka kävelee miehen luokse ja istuu alas. Kirjoita kolme versiota samasta tapahtumasta: miehen tai naisen näkökulmasta minä-muodossa, hän-muodossa ja miehen ja naisen välinen vuoropuhelu.
34. Taide
Kirjoita teksti, joka hakee innoituksensa maalauksesta, veistoksesta tai mistä tahansa muusta taideteoksesta. Ajattele taideteoksen synnyttämiä aistihavaintoja: ääniä, makuja, tuoksuja. Mitä tarinoita on maalattujen esineiden tai ihmisten takana?
35. Kuusi sanaa
Kirjoita kuusisanainen tarina. Taustalla olevien tapahtumien tulisi heijastua siihen, ehkä myöskin tulevaisuuden.
36. Ei höpinää
Kuvittele kaksi tuttavaa, jotka kohtaavat kadulla ja aloittavat keskustelun. Kirjoita vuoropuhelu pyrkien välttämään tyhjänpäiväistä höpinää, kuten kuulumisien kyselyä.
37. Meri
Kirjaa ylös niin paljon mereen liittyviä adjektiiveja, substantiiveja ja verbejä kuin keksit. Tarkastele kokoamiasi listoja ja muodosta sanoista niin monta kiinnostavaa yhdyssanaa tai sanaliittoa kuin keksit.
38. Huippu
Kirjoita lyhyt teksti lähtien liikkeelle tästä: "Näkymä huipulta..."
39. Huone
Ajattele jotain huonetta joko lapsuudenkodistasi tai jostain muusta asunnosta, jossa olet asunut. Mieti, miltä se näyttää, miltä siellä kuulostaa, millaisia tuoksuja sinne ajelehtii. Kirjoita huoneesta kuvaus.
40. Eloton kertoja
Kirjoita rakennuksen, veneen tai puun näkökulmasta. Anna niiden kuvata minä-muodossa, mitä niiden ympärillä tapahtuu. Mitä ne ovat nähneet historiansa aikana?
41. Ota joku kuva, jossa on ihminen. Kuvaile hänen vaatetustaan seuraavilla tavoilla:
-
Keksi henkilölle kuvan vaatetuksen lisäksi joku eri asuste tai asusteita
-
Keksi, mitä erikoisesta asuvalinnasta seuraa: komiikkaa tai draamaa ja hankaluuksia
42. Harjoittele tunnelman kuvaamista. Millaisin sanoin kuvaisit kotoista tunnelmaa entä markkinatunnelmaa? Kirjoita sanoja, jotka kuvastava erilaisia tunnelmia. Kirjoita lisäksi tunnelman luontiin ja tunnelmaan liittyviä kohteita, tuntemuksia, tilanteita, paikkoja ja henkilöitä. Hyödynnä kuvia tunnelman kirjoittamisessa.
43. Kirjoita sanallisia ilmauksia, joilla kuvaat voimakkuutta ja voimakkuuden vaihtelua. Kuvaa voimakkuutta kertomalla, miten se ilmenee, näkyy, kuuluu ja miten sekä miltä se tuntuu.
44. Äänet vaikuttavat tunnelmaan. Ota lehdestä tilannekuva ja kirjoita tilanne niin, että erilaisilla äänillä ja niiden voimakkuuksilla on tilanteessa merkitystä. Kuvaa äänen aiheuttamia seurauksia.
Harjoituksissa 41-44 lähteenä on käytetty Johanne Salmenkiven ja Matti Laineen kirjaa Houkuttava sanasaalis ja 260 muuta luovan kirjoittamisen harjoitusta.